Müesses nizam veya kurulu düzen, sosyolojide ve siyaset biliminde bir toplumu, bir örgütü veya bir kurumu kontrol eden ve egemen sosyal grup olan elit grubu tanımlar. Güç pratiğinde "müesses nizam" genellikle kendini seçen, kapalı bir elit grubu ifade eder ve belirli kurumlarda köklü bir şekilde yerleşiktir - bu nedenle, nispeten küçük bir sosyal sınıf tüm sosyo-politik kontrolü sağlayabilir.

1955 yılında gazeteci Henry Fairliegünümüzdeki anlamında "müesses nizam" terimini sosyal olarak tanınmış ve siyasi olarak önemli kişiler ağı anlamında gündeme getirdi:

'Müesses nizam' terimiyle sadece resmi güç merkezlerini kastetmiyorum - ki onlar kesinlikle bunun bir parçasıdır - ancak gücün kullanıldığı resmi ve sosyal ilişkilerin tüm matrisini kastediyorum. İngiltere'de (daha spesifik olarak, İngiltere'de) gücün kullanımı, onun toplumsal olarak kullanıldığı kabul edilmediği sürece anlaşılamaz.

Sonuç olarak, müesses nizam terimi Londra basınının yaygın kullanımı haline geldi. Oxford English Dictionary, Fairlie'nin köşe yazısını İngilizcede "established church" olarak tanımlanan resmi İngiliz Kilisesi gibi terimlerin kullanımını ortaya çıkaran kaynak olarak gösteriyor. Ayrıca, sosyolojijargonunda bir dışlanan kişi, düzenin üyesi olmayan kişidir.

Müesses nizam karşıtlığı bir görüş veya inanç, toplumun geleneksel sosyal, siyasi ve ekonomik ilkelerine karşı çıkan bir görüştür. Bu terim modern anlamda ilk kez 1958 yılında İngiliz New Statesman dergisi tarafından siyasi ve sosyal gündemi ifade etmek için kullanılmıştır. Müesses nizam karşıtlığı (ya da düzen karşıtlığı ) böyle bir siyaset felsefesinin bir ifadesidir. Düzen karşıtı tutumlar siyasi yönelime bağlı olarak değişmektedir. Örneğin 1968 protestolarısırasında düzen karşıtı tutumlar genellikle sol, sosyalist ve anarşist çevrelerden gelmiştir. Ancak 2010'larda düzen karşıtı pozisyonlar genellikle sağ popülist çevrelerden ortaya çıkmıştır. Kaynak: Vikipedi